Toen ik tijdens mijn onderzoek bezig ging met duurzaam en bewust, de mogelijkheden en de uitdagingen, viel me iets op. Wanneer je een reclame ziet van badmode, CocaCola of een telefoonprovider, dan zie je sexy informatie, aangekleed in een humoristisch jasje met een scherp randje ironie. De informatie blijft hangen, je ziet iets dat je leuk vindt en onbewust slaan je hersenen dit op. Heel handig natuurlijk, want dat is precies het idee!

Maar wanneer je kijkt naar duurzame en bewuste keuzes, dan zie je geitenwollen sokken, overstromende werelden en kinderen in crisis. Dat blijft wel even hangen, maar de boodschap is lang niet zo sterk als de andere reclames die we zien. Maar er gaat nog veel meer verkeerd.

 

Tot actie aanzetten

De reclames voor producten moeten je aanzetten om een product te kopen. Het gebeurt echter zelden dat dit ook hardop gezegd wordt in de reclame. Het is een onderliggende boodschap die verstopt wordt. Onze hersenen doen de rest wel. En wat gebeurt er bij de promotie voor het bewuste en duurzame leven? Daarin wordt gezegd dat je NU in actie moet komen, dat JOUW HULP nu nodig is. We worden opgeroepen om uit onze stoel te komen en in actie te komen. Zo werkt het niet. We keren ons tegen de reclames en laten de boodschap varen.

Het wordt niet veel beter wanneer je kijkt naar de ambassadeurs van het duurzame of het bewuste. Het zijn vaak saaie mensen die de boodschap op een vervelende manier brengen. Naar zulke mensen luistert de jongere generatie niet. Zeker niet wanneer het direct al voor een groen scherm gepresenteerd wordt en er gedreigd wordt met natuurrampen en gaten in ozonlagen.

 

Wat kunnen we hieraan doen?

Duurzaam ondernemen, bewust leven en milieubewuste keuzes maken moet sexy worden. Allereerst moeten we de boodschap verleggen. In plaats van te wijzen naar de grote gevolgen, is het veel beter om te vertellen wat het die ene kijker of luisteraar op kan leveren. Het feel good gevoel kan hier een enorme rol bij spelen en dat wordt nog te vaak vergeten. Laten we eens een stapje terugzetten:

Hoe laat je een ondernemer duurzaam ondernemen? Door te vertellen dat Bangladesh onder water komt te staan wanneer hij dit niet doet? Of door te wijzen op subsidies voor groene ondernemers en het feit dat duurzame bedrijven conversiestijgingen zien omdat zij een duurzaam label gekregen hebben?

Dat is waar we punten kunnen scoren en dat is waar het grote toneel om zou moeten draaien. Niet om saaie mensen en rampscenario’s, maar een leuke boodschap die handig verpakt wordt en waarin de kleine voordelen naar voren komen, zodat de mensen niet iets MOETEN doen, maar WILLEN doen omdat zij zelf de voordelen zien.